Ikarus 280

                                                                                                                     
                                                                             
Hosszúság:  16500 mm       Magasság: 3100 mm       Szélesség:  2500  mm      Férőhely: 35/112 (ülő/álló) fő      Padlómagasság: 920 mm     Tengelytáv:  5400/6200 mm  

280.00/15
Motor:       Rába D2156 HM6U                    Közvetlen befecskendezésű, soros hathengeres szívódízel
                                                                 Hengerűrtartalom: 10350 cm³
                                                                 Maximális teljesítmény: 141 kW (192 LE) (2100/min)
                                                                 Maximális nyomaték 696 Nm (1300/min):     
               
Erőátvitel:  Prága 2M70.16                   2+1 fokozatu automata váltó



280.40/49
Motor:      Rába D2156 HM6UT                   Közvetlen befecskendezésű, soros hathengeres turbódízel
                                                                 Hengerűrtartalom: 10350 cm³
                                                                 Maximális teljesítmény: 162 kW (220 LE) (2100/min)
                                                                 Maximális nyomaték 820 Nm (1600/min): 

                 Rába D10 UTS 150-155              Közvetlen befecskendezésű, soros hathengeres turbódízel
                                                                 Hengerűrtartalom: 10350 cm³
                                                                 Maximális teljesítmény: 150-155 kW (204-211 LE) (2100/min)
                                                                 Maximális nyomaték  912 Nm (1600/min)

Erőátvitel:  Voith Diwa D851.2  (280.40)        3+1 fokozatu automata váltó
                    ZF 4HP 500-590  (280.49)          4+1 fokozatu automata váltó  EST18 vagy AEM6 programmal.


280.49 kép
Papírmakettek a 280-as típusról

A 280-as típus altípusai


                                                                                                                 



Altípusok részletesen: 


  Magyarázat:  RD2156 (Rába Man D2156 HM6U)
                     RD2156 T  (Rába Man D2156 HM6UT)
                     RD2156 HMXU  (nincs adatom róla)
 Ahol az ajtóelrendezés nincs külön jelölve: 2-2-2-2 Harmónika/Bolygó                          


    280.00          1984ig    BKV,          RD2156+ Prága váltó, 4 harmonika ajtó, 1/2ben tolható ablak bal oldalt az utolsó teliablak, 1981ig "csöcsös" ajtónyitó.  35/112 fő (ülő/álló)
                        1984-86  BKV           RD2156+Prága váltó, 4 harmónika vagy bolygó ajtó, 1/2ben tolható ablakok, MVG 832 tengely 

    280.01         1978tól   Kína            RD2156+ ASH 75A8 váltó, minden ablak 1/3ban tolható 37/109 fő (ülő/álló)
                      1980ig    Szovjetunió  RD2156+ ASH 75A8 váltó, minden ablak 1/3ban tolható 37/109 fő (ülő/álló)
                      1980tól   Szovjetunió  RD2156+ ASH 75A8 váltó, minden ablak 1/2ban tolható 37/109 fő (ülő/álló)

    280.02        1978ig     NDK           RD2156+ ASH 75A8 váltó, bal oldali 3. és utolsó 1/2ben tolható a többi tele ablak, 37/109 fő (ülő/álló)
                      1990ig     NDK           RD2156+ ZF S6U90 váltó, bal oldali 3. és utolsó 1/2ben tolható a többi tele ablak, 37/109 fő (ülő/álló) NDK-NSZK  egyesülésekor sok kocsi hazajött magyar volánokhoz.
    280.03        1978ig     NDK           RD2156+ ASH 75.2A8 váltó, bal oldali 3. és utolsó 1/2ben tolható a többi tele ablak,55/60 fő (ülő/álló) Ajtók: 2-0-2-0 Harmónika
                      1990ig     NDK           RD2156+ ZF S6U90 váltó, bal oldali 3. és utolsó 1/2ben tolható a többi tele ablak, 55/60 fő (ülő/álló) NDK-NSZK  egyesülésekor sok kocsi hazajött magyar
 volánokhoz.
                                                    
 Ajtók: 2-0-2-0 Harmónika

    280.03HM       1977      ?              RD2156+ ASH 75.2-A2.B2.C1.D3.E2  váltó

    280.04         1980tól  Bulgária       RD2156+ ASH 75.2A8 váltó, minden ablak tolható bal oldalon, a hátsó teleablak 35/111/1 fő (ülő/álló/kalauz)

    280.05         1977tól  Románia      RD2156+ ASH 75.2A8 váltó, minden ablak tolható bal oldalon, a hátsó teleablak. 35/111/1 fő (ülő/álló/kalauz)

    280.06        1977től  Hazai volánok RD2156+ Prága 2m70 váltó, minden ablak tolható 1/3-ban. Jobb 2es és 5ös tele ablak. 34/112 fő (ülő/álló), kivilágítható táblatartó. 1977-től félben tolható ablakok.

    280.06        1985-től Hazai volánok  RD2156+ Prága 2m70 váltó, minden ablak tolható 1/3-ban. Jobb 2es és 5ös teleablak. 34/112 fő (ülő/álló). kivilágítható táblatartó. 1977-től félben tolható ablakok.

     280.07        1977      Tunézia          RD2156+ ASH 75.2-A2.B2.C1.D3.E2 váltó, minden ablak tolható 1/2-ben.

    280.08        1977      Csehszlovákia  RD2156+ ASH 75.2-A2.B2.C1.D3.E2  váltó, 37/109 fő (ülő/álló)   

    280.08A     1988ig    Csehszlovákia  RD2156 T + Prága 2m70 váltó, 37 fő ülő utas, MVG 832 tengely, 1/3-ban eltolható ablakok, jobb 2,5 bal hátsó teleablak
                    1988-90                         RD2156 T + ZF S6 90U váltó, 37 fő ülő utas, MVG 832  és trilex tengely vegyesen , 1/3-ban eltolható ablakok, jobb 2,5 bal hátsó teleablak

    280.09       1989-90   Peru              RD2156 + ASH 75-8 váltó 34 ülő utas, 1/2ben tolható ablakok

    280.10       1998ig     Csehszlovákia  RD2156+ASH 75.2 A2.B2 váltó, 57/79 (ülő/álló) utas, 2-0-2-0 ajtókialakítás 1978tól D2356+ZF S6 90U váltó, 1985től MVG 832 tengely, 1987től D2156T
                                                           1/3-ban eltolható ablakok jobb 2. és 5, bal hátsó teleablak
    280.10A    1989-90  Csehszlovákia   RD2156+ZF S6 90U váltó, 57/79 (ülő/álló) utas, 2-0-2-0 ajtókialakítás 1/3-ban eltolható ablakok jobb 2. és 5, bal hátsó teleablak

    280.11       1978        Lengyelország  RD2156 + ASH 75-A8 váltó 35/106 (ülő/álló) utas, 1/2ben tolható ablakok  MVG 018.59 tengely

    280.12       1978       Csehszlovákia  RD2356 + Prága 2m70.18  váltó, 37/103 fő (ülő/álló) utas, Trilex tengely,    1/3-adban eltolható ablakok, jobb 2,5 bal hátsó teleablak

    280.13        1975     Venezuela        RD2156 + ASH 752.8 váltó, 43/72 fő (ülő/álló) utas, 1/2-ben tolható ablakok  2-2-2-0 ajtókialakítás
 
    280.14       1975    Venezuela         RD2156 + ASH 752.8 váltó,55/50 fő (ülő/álló) utas, 1/2-ben tolható ablakok.2-2-2-0 ajtókialakítás

    280.15       1975-1985  MKV-SZKV   RD21656 + ASh 75.2-8 váltó, 35/112 fő (ülő/álló) utas, 1/2-ben tolható ablakok, jobb 2, és 5, bal hátsó teleablak
                      1985       Malév, MKV    RD2156 + Prága 2m70.16 váltó, 35/112 fő (ülő/álló) utas, 1/2-ben tolható ablakok, bal hátsó teleablak.
   
   280.16    1977 (75db)  Magyar volán    RD2156 + Prága 2m70.03 váltó,  35/60+1  fő (ülő/álló+ kalauz) utas, 1/2-ben eltolható ablakok, bal hátsó teleablak, a kalauznál a hátsó két ajtó vezérelhető.
                                                         2-0-2-0 ajtóelrendezés


   280.17    1976-77 (33db)  Tunézia    RD2156 + ASH 75.2-A2.B2.C1.D3.E2 váltó, 60/79 fő (ülő/álló) utas,  1/2-ben  eltolható ablakok, bal hátsó teleablak. 2-0-2-0 ajtóelrendezés
                 1976             Magyar volán RD2156 + ASH 75.2-A2.B2.C1.D3.E2 váltó, 35/60+1 fő (ülő/áló+kalauz) utas, 1/2-ben eltolható ablakok, bal hátsó teleablak, a kalauznál a hátsó két ajtó  vezérelhető.
                                                         2-0-2-2 ajtóelrendezés     

                  1985-1990   Volán             RD2156+ ZF S6 90U-001.1 váltó                            

   280.18    1978           CCCP            RD2356 + GM3-80 váltó, 37/109 fő (ülő/álló) utas,  1/2-ben  eltolható ablakok,bal hátsó teleablak.
 
  280.19     1977          Kína                RD2156 + ASH 75.2 váltó, 37/109 fő (ülő/álló) utas,  1/2-ben   eltolható ablakok, bal hátsó teleablak. 2-0-2-0 ajtóelrendezés

  280.20     1980 (4db)  Tunézia            RD2156 HMXU + ASH 75.2-A2.B2.C1.D3.E2 váltó, 60/79 fő (ülő/álló) utas,  1/2-ben eltolható ablakok, bal hátsó teleablak. 2-0-2-0 ajtóelrendezés
 
  280.20     1980  (29db)  ?                 RD2156 + ASH 75.2 váltó, 60/79 fő (ülő/álló) utas,  1/2-ben eltolható ablakok, bal hátsó teleablak. 2-0-2-0 ajtóelrendezés

  280.21     1977                ?                RD2156 + ASH 75.2-A2.B2.C1.D3.E2 váltó, ? fő (ülő/álló) utas,  1/2-ben  eltolható ablakok, bal hátsó teleablak. ? ajtóelrendezés

  280.22     1978 (1db bemutatóbusz) Görögország   RD2156 + Renk Doromat 874A váltó,  ?  fő (ülő/álló) utas,  1/2-ben  eltolható ablakok, bal hátsó teleablak.

   280.23    ?              CCCP           RD2156 + GMP ?  váltó. További adatai nem ismertek
 
   280.24    1978       Tunézia             RD2156 + Renk Doromat 874A váltó, 35/122+1 fő (ülő/álló+kalauz) utas, 1/2-ben eltolható ablakok, bal hátsó teleablak. Roll Band viszonylatjelző,

   280.25   ?  (50db)  Isztambul         RD2156 + ZF S6 90U váltó, 38 fő utas, minden ablak 1/3-ban eltolható. Ajtóelrendezés: 2-2-0-2
 
   280.26    ?            Lengyelország   RD2156 + ZF S6 90U  váltó, 38 fő utas, 1/2-ben eltolható ablakok, bal hátsó teleablak.

   280.27    ?            Volán               RD2356 + ZF S6 90U váltó, további adatai nem ismertek
 
   280.28    ?           Törökország      RD2356 + ZF S6 90U-003 váltó, 36/118 fő (ülő/álló) utas,  1/3-ban eltolható ablakok Trilex tengely
 
   280.29    1980  (30db)  Tunézia   RD2156 + Renk Doromat 874A váltó, 26/144+1 fő (ülő/álló+kalauz) utas, Trilex tengely, 2-0-2-2 ajtóelrendezés.

  280.30     1980  (5db)   Tunézia    RD2156 + Renk Doromat 874A váltó, 55/90 (ülő/álló) utas, 1/2-ben tolható ablakok, 2-2-0-2 ajtóelrendezés.
 
  280.30A/M         1997ig      Belföldre     Fiktív típus, A(utomata)  M(echanikus) váltóval.

  280.31      1980  (67db)      Kuvait    RD2156 + Renk Doromat 874A váltó, 25/135+1 (ülő/álló+kalauz) utas, 1/2-ben tolható ablakok, 2-2-0-2 ajtóelrendezés
 
  280.32      1980 (8db)         Tunézia  RD2156 + ASH75.2 váltó, 26/135+1 fő  (ülő/álló) utas, Csak kalauzüléssel volt szerelve.1/2-ben tolható ablakok

 280.33       1980ig                CCCP    RD2156 + ZF S6 90U-0003.1  váltó, 37/109 (ülő/álló) utas, 1/2-ben tolható  ablakok
                  1980-tól             FAK       RD10 UTSLL  + ? váltó, 37/109 (ülő/álló) utas, 1/2-ben tolható ablakok, MVG 832 tengely

 280.34       1982-83 (51db)  Tunézia   RD2156 + ZF S6 90U-001  váltó, 60/79 fő (ülő/álló) utas, 1/2-ben tolható ablakok MVG 118.94 tengely. Ajtóelrendezés: 2-0-2-0
                  1989-92             Tunézia  RD2356 + ZF S6 90U-734.4  váltó, 60/79 fő (ülő/álló) utas, 1/2-ben tolható ablakok Ajtóelrendezés: 2-0-2-0             


 280.35      1982-83 (27db)  Tunézia    RD2356 + ZF S6 90U-709  váltó, 35/126+1 fő (ülő/álló+kalauz) utas, 1/2-ben  tolható ablakok

 280.37A      1993      Lengyelország   MAN D2866 TUH + ZF5 HP590 váltó, 34/110 fő (ülő/álló) utas, minden  második ablak teleablak, a többi 1/2-ben tolható

 280.37B       1994      Lengyelország   MAN D2866 TUH + Voith Diwa váltó, 34/110 fő (ülő/álló) utas, jobb 2 és 5, bal hátsó teleablak, a többi 1/2-ben tolható

 280.38          1982-86      Kuba          RD 2156 + Prága 2m70.16K váltó, 35/113 fő (ülő/álló) utas, 1/2-ben  tolható ablakok

 280.38A  1994-95  (6db) Lengyelország  MAN D2866 TUH + ZF 5 HP 590  váltó, 34/110 fő (ülő/álló) utas, jobb 2 és 5, bal hátsó teleablak, a többi  1/2-ben tolható

 280.39      1982   (3db)   Tunézia          RD 2356 +  ? váltó. További adatai nem ismertek

 280.40       1987              CCCP           RD 2356 + ZF 4 HP 590 váltó, 34/110 fő (ülő/álló) utas, minden második tele ablak a többi 1/2-ben tolható.
 
 280.42     adatai nem ismertek számomra

 280.43      1984-86          Bulgária          RD2156 + Prága 2m70.16 váltóval,34/110 fő (ülő/álló) utas, 1/3-ban tolhato ablakok

 280.44        1982  (4db)   Tunézia          RD 2356 motor. További adatai nem ismertek.

 280.45        ?       (1db)     Szíria            RD 2156 + ZF S6 90U-709 váltóval. 40/109 fő (ülő/álló) utas, 1/2-ben tolható ablakok., 2-0-2-2 ajtóelrendezés.

 280.46                                                   RD2156 + Prága 2m70.16 váltó, 34/110 fő (ülő/álló) utas. 1/2-ben tolható ablakok , jobb 2, 5, bal hátsó teleablak
 
 280.47        1985től           Volán             nincs adatom róla
 
 280.48        1987-89          CCCP          RD2356 + ZF S6 U90-734.5 váltóval, 34 ülő utas. MVG 118.83 tengely. Ketté osztott első ajtó, 1/2-ben tolható
                                                                ablakok.

 280.49        1986-94          BKV            Lásd fent

 280.50        1990               MKV           ?

 280. 51       nincs adatom róla

 280.52        1986-94          Volán            RD 2356 + Prága 2m70.28 váltóval. 34/116 (ülőálló) utas.   MVG 318.86 ("nagyrába") tengelyen

 280.53         1987          Lengyelország    RD 2156 + ASH 75.2-B6 váltóval, 35 fő ülő utas,  1/2-ben tolható ablakok a jobb2 és 5 bal hátsó teleablak. MVG 118.84 és 832 tengelyek

 280.54         1990től      Lengyelország    RD 2156 T vagy RD2356 + ZF S6 90U-734.4 váltóval, 52/67 fő (ülő/álló)  utas, 1/2-ben tolható ablakok, MVG 009.85 tengely. Ajtóelrendezés: 2-0-2-2

 280.57         ?                Lengyelország  D2156 T  + ZF 4HP 500 váltóval, 35/113 (ülő/álló) utas. MVG 118.84 és 832 tengelyek.1/2-ben tolható ablakok a jobb2 és 5 bal hátsó teleablak.

 280.58          ?               Lengyelország   D2156 T  + ZF S6 90U vagy ZF 5HP 500  váltó, 35/113 fő (ülő/álló) utas, MVG 318.86 tengely. 1/2 ben tolható ablakok.

 280.59           ?               CCCP             RD 2156 T + ZF S6 90U  váltóval  37/110 fő (ülő/álló) utas, Trilex tengely.1/3 ban tolható ablakok.

 280.60A                        Ecuador           Cummins LTA 10B 250H + ZF S6 120U-018 váltóval, 55 ülő utas Ajtóelrendezés: 2-0-2-2
 
 280.61      létező típus, de nincs adatom róla

 280.62       1989-90      Tunézia               RD 2156 + ZF S6 90U-734.5 váltóval, 28/115+1 fő (ülő/álló+kalauz) utas
                                                                 MVG 118.62 ("nagyrába") tengely, 1/2-ben tolható ablakok.

 280.63       ?                   CCCP               RD2156 + ZF S6 90U-0003.1 váltóval, 37/110+1 fő (ülő/álló+kalauz) utas
                                                                 
 280.64       1980-89       CCCP               RD 2156 T + ZF S6  90U-0003.1 váltóval, 37/110+1 fő (ülő/álló+kalauz) utas

 280.65        1989-92      Tunézia              RD 2156 T + Voith Diwa  851.2 váltó, 38/115+1 fő (ülő/álló+kalauz) utas, MVG 118.62 tengey

 280.65A     1989-92       ?                       DAF LT 160 + Voith Diwa 851.2 váltó, 38+1 fő (ülő+kalauz) utas. Trilex tengely, 1/2-ben tolható ablakok
 
 280.66        1991         65db autóbusz Izmir részére, további adatai nem ismertek.

 280.67-67A-67B                                     RD 2156 T + ZF S6 ?  váltó. 36/124 fő (ülő/álló) utas, Trilex tárcsa, 1/2-ben tolható ablak. Normál ajtóelrendezés.   A 280.67A ajtóelrendezése: 2-2-0-2.
                                                             A 280.67B ablakai 1/3-ban tolhatóak

 280.68      1990  Antalia    (TR)              RD 2156 T + ZF 90U 734.5 váltó, 37/117 fő (ülő/álló) utas, trilex tengey, 1/3-ban tolható ablakok. Ajtóelrendezése:  H 2-2-2-2
 
 280.68A   1992   Bursa (TR)                  RD 2156 T + ZF 90U-049 váltó, 34/154 fő (ülő/álló) utas, trilex tengey, 1/3-ban tolható ablakok.

 280.69      Irán                                      Man D2866 TUH + Voith D863.3 váltó. 45 ülő utas. 1/2-ben tolható  ablakok. Ajtóelrendezés: B 2-2-2-0


 280.70 A-B-C Lengyelország                1/2-ben tolható ablakok jobb 2,5 bal hátsó teleablak.  Műszaki adatai nem  ismertek

 280.70D-E                                          Rába D10 UTSLL + ZF Ecomat váltó, 1/2-ben tolható ablakok . MVG 009 ("csendesrába", egyfokozatú) )tengely

280.73          nincs adat

280.80          nincs adat  

280.86          nincs adat      

280.87          Szlovákia                          

280.91          DKV, SZKV                  ZIU vagy KiepeObus  elektronikás troli. 1/2-ben tolható ablakok

280.91D        FAK                               ZIU elektronikás troli

280.92          Bulgária     1984től          GANZ elektronikás troli

280.93          NDK         1984től         GANZ elektronikás troli. 1/2-ben tolható ablakok, jobb 2,5 bal hátsó teleablak.

280.94          BKV         1987től          GANZ elektronikás troli, 1/2-ben tolható ablak. részletesebben itt olvashatsz róla.

280.99          Tanzánia   1973-74  1-1 db.  RD 2156 HM6U + ASH 75 A8B4 váltóval. Hagyományos bal kormányos, de bal ajtóelrendezésű busz.

A Rába tengelyekről egy két szó. Köznapi nyelvezetben szereplő "nagyrába" az MVG 118 és MVG 318 tengelyek, csendesrába az MVG 009-es tengely.