A kipufogófék (Bubu)


 A mozgási energiát a fékbetétek hőenergiává alakítják át, ami jelentős kopással, és felmelegedéssel jár. A felmelegedés hatására rohamosan csökken a fékhatás, a fékbetét anyaga pedig káros az egészségre, így nem mindegy, hogy mennyit használjuk a fékberendezéseket. Nagyobb tömegű gépjárműveknél (buszok, tehergépkocsik) pl. hosszú lejtőn való haladáskor komoly problémát jelentene a folyamatos üzemi fék használat, ezért ezeknél a járműveknél az üzemi, ill. a rögzítő fék mellé még egy harmadik, ún. lassító féket is beépítenek.

Az Ikarus buszokba sokáig csak kipufogóféket építettek be lassító féknek.
                                                                                           





Tartós fékezéskor a dízelmotor kipufogócsövében a gázok útját egy fojtószelep elzárja. A lejtőn haladó gépkocsi hajtott kerekei a motort ilyenkor, mint egy kompresszort hajtják. A fékezőteljesítmény a kipufogócső erős fojtása miatt jóval nagyobb,
mintha csak a normál motorfék lassítaná a kocsit.
Tehergépkocsiknál, és távolsági buszoknál egy külön kapcsolóval lehet működésbe hozni a kipufogóféket. A mechanikus működtető szelepet lenyomva a szelep nyit, és a levegőt a működtető munkahengerekbe juttatja. Az egyik henger a kipufogócsőbe épített csappantyút  zárja, a másik pedig a befecskendező-szivattyút nullatöltésre állítja. Ilyenkor tehát nem jut üzemanyag a motortérbe. A berendezés működésekor jellegzetes hangot bocsájt ki, emiatt sokan csak "BUBU"-nak hívják.



 


Városi autóbuszoknál a gyakori gyorsítások, lassítások miatt nemcsak lejtőn célszerű alkalmazni. Ezért ezeknél nem vezetnek ki külön kapcsolót a kipufogóféknek, hanem a fékpedálba épített elektromos kapcsolóval, és egy elektromágneses szeleppel automatikusan kapcsolódik be a fékpedál már egész kis megnyomásakor. Ezenkívül van még egy másik kapcsoló, ami a sebesség-, vagy fordulatszámmérőre van kötve, és lekapcsolja a kipufogóféket, ha a busz sebessége 30km/h alácsökken. Ezzel a megoldással a motor nem fullad le, és nem kell minden megállóban újraindítani.