Debreceni Közlekedési Vállalat
                                                                             
                                                                                              
                                                                                                                          
                                                                                                                 
   A DKV története

A DKV Debreceni Közlekedési Részvénytársaság - jogelődje a Debreceni Közlekedési Vállalat - több, mint egy évszázados múlttal rendelkezik. Megalapítása a gépi vontatású vasutak megjelenéséhez, illetve széleskörű elterjedéséhez kapcsolható.
1883 nyarán alakult meg a Debreceni Helyi Vasút Részvénytársaság (DHV), melynek részvényeit később - több hazai közlekedési vállalat részvényeivel együtt - az 1895-ben alakult Magyar Vasúti Forgalmi Rt. (MVF) vette át. A vasút forgalmának lebonyolítását a város a teherforgalom szempontjából a MÁV-ra bízta. A DHV személyforgalma 1884. október 2-án indult meg.
1906-ban jött létre a Debrecen-Hajdúsámsoni HÉV (DHSV), amely szintén az MVF vállalata volt. A DHSV vonalát 1911-ben Nyírbátorig meghosszabbították, ekkor a DHSV elnevezése Debrecen-Nyírbátori HÉV-re (DNYBV) változott.
A DHV-nak és a DNYBV-nek közös igazgatása volt. Egyes feladatokat az MVF látott el.
Az 1944. június 2-ai debreceni szőnyegbombázás rendkívül nagy kárt okozott a DHV-nak és a DNYBV-nek egyaránt. A Salétrom utcai telephely gyakorlatilag megsemmisült, hasonlóképpen az igazgatósági épület is. A DHV üzletigazgatósága a Csapó utca 24.sz. alatti épületbe költözött.
Az 1945-ös és 1946-os éveket az újjáépítés és a naponta megindított, de korlátozott ideig tartó villamosközlekedés jellemezte. A forgalmat teljes mértékben csak 1947-ben sikerült helyreállítani.
A DHV államosítására miután nagyrészt külföldi tőkéstulajdonban volt csak 1950. július 15-én került sor. A vállalat ekkor a Debreceni Villamosvasút Községi Vállalat (DVKV) nevet kapta. 1951. július 1-én, amikor az állami vállalatokra vonatkozó törvény a községi vállalat elnevezést megszüntette, a cég neve Debreceni Villamosvasút Vállalat (DVV) lett. Később, 1957. április 1-én, a Debreceni Közlekedési Vállalat (DKV) nevet kapta.

Az 1970-es években megvalósított városrendezés során felszámolták a villamos pályák jelentős részét, csak a Pálya- udvar-Nagyerdő szakaszt hagyták meg. Ezen intézkedések után egy évtizeddel egy felhívás jelent meg, amelyben a trolibusz közlekedés bevezetését szorgalmazták. A debreceni tömegközlekedés tehát trolibusszal bővült ki.
Az eltelt közel húsz esztendő alatt három trolibuszvonal épült ki. Ezek a 2, 3(3A), 4A-s vonalak.
A villamosjárművek korszerüsítése érdekében az 1993-ban megépített prototípus villamost 1994. januártól állították forgalomba.Ezt követően még 10 db új villamos érkezett városunkba, melyeket az utasok fokozatosan vehettek igénybe.
1997. július 1-től a cég DKV Debreceni Közlekedési Részvénytársaság lett, amely 100%-os tulajdonosa Debrecen Város Önkormányzata.

       
Info: DKV  ZRT  (http://www.dkv.hu/)