Ikarus 725
MÁV BZmot-601
Hosszúság: 25400 (kétrészes) / 35600 (háromrészes) mm Magasság: 3600 mm
Szélesség:
2600 mm Tengelyelrendezés: 1-B-1 vagy 1-B-B-1
Férőhely: 86 vagy 120 fő Kerékátmérő: 850 mm Nyomtáv: vasúti (1435mm)
Motor: Cummins NTA855R
Közvetlen befecskendezésű soros, négyhengeres disel, léghűtéssel
Összlökettérfogat: ? cm³
Teljesítmény: 250 kW (340 LE)
Ikarus buszok elemeiből
felépült, 25 méter
hosszú vasúti jármű, mely az 1983-as BNV-n
mutatkozott be.
A MÁV tesztelte a járművet Bzmot
601/1 és 601/2 pályaszámon. A teszt után
értékesítették Malajziába.
A kétrészes motorvonat egyik felében volt csak
motor a másik szabadonfutó vezérlőkocsi volt.
1988-ban 5 háromrészes, és 5 ötrészes
motorvonatot szállítottak a malájoknak, majd
Szingapúr is kapott két, kétrészes
motorvonatot.
motorvonatok első és
utolsó vezetőállásos kocsija az Ikarus 725.01
számot kapta, itt található a motor is. A
háromrészes motorkocsi középső, és az
ötrészes motorkocsi második és negyedik
része vezetőállás nélküli
pótkocsi volt, ez kapta a 722.01 számot.
Ezenkívül készült még egy
vezetőállás nélküli hajtott motorkocsi is,
amely az ötrészes motorvonat középső
része lett, ezt 723.01-nek nevezték el.
A motorkocsit
egy, illetve két kb. 250 kW teljesítményű, (az esetek többségében)
hathengeres, fekvő Cummins
NTA855R típusú motor
hajtja. A hidraulikus hajtómű
járműegységenként egy-egy tengelyt hajt, kardántengelyekkel kapcsolt
kúpkerekes tengelyhajtóművek által. A
kétrészes jármű egy gépes és egy
motor nélküli, a
háromrészes két
motoros és egy motor nélküli egységből áll. A gépes egység kapcsolt vége
alatti tengelyhajtómű kétfokozatú (áthajtóműves), a motor nélküli
egység
tengelyhajtóműve egyfokozatú. Mindkét tengelyhajtómű cikloisfogazású kúpkerékhajtómű, az
1:3,125 hajtóműáttétel 100 km/h legnagyobb
menetsebességet tesz
lehetővé.
Fékrendszer: Knorr rendszerű, önműködő fék, SAB
tuskós fékblokkokkal, kompozit
féktuskókkal, rugóerőtárolós
rögzítőfékkel. A SAB BFC önműködő
hézagállítóval és kompozit tuskókkal szerelt fékblokkok az
ágytok-konzolokon helyezkednek el, biztosítva a kerékpártengely síkjában
vízszintesen támadó fékerőt. A kedvezőtlen (tapadási) viszonyok között a
tapadás növelését pneumatikus homokoló berendezés szolgálja.
Utastér: a távolsági buszokban
alkalmazott, kárpitozott, fejtámlás
ülések találhatók, soronként
két-két ülés 770 mm-es
sortávolságú elrendezésben.
Kívánság szerint bármilyen
üléselrendezés kialakítható. A motorkocsin
egy, európai jellegű WC
található. Az utastéri burkolatelemek Formica
jellegű műanyaglemezek. A felszálló előtereket
huzatvédő paravánok választják el az
utastértől. A műanyag burkolatelemek tűzállóak
és könnyen tisztíthatók. A
feljáróajtók elektropneumatikus
működtetésű lengő-tolóajtók. Az
utastéri világítást fénycsővilágítással
oldották meg. Az ablakok alumíniumkeretűek,
napvédő-fóliázott biztonsági
üvegből készülnek.
E típushoz hasonló felfogásban
elkészült az Ikarus 386-os
motorvonat-változatának terve is. Ez csak terv maradt
sajnos.