Ikarus 55, 55Lux, 66


 
      55-távolsági ,  55LUX-Luxus távolsági,  66-(elő)városi szóló autóbuszcsalád   


   Hosszúság: 11400 mm    Magasság: 2847 mm     Szélesség:  2500 mm  
    Tengelytáv: 5500 mm   Sebesség: 61km/h (Ik.55-66)  , 99 km/h (55LUX)
 
    Fordulókör:
20,5 -25,5 m    Gyártva: 1952-1972
    Ön/összsúly:  8700/15000 kg (Ik.66) ,  9500/14900 kg (Ik.55)
    Ülőhely: 25 (Ik66), 32 (55LUX), 42 (Ik55)    Benzintank: 160 liter (Ik55-66) , 250 liter  (55LUX)
 
     Motor :   Csepel D 613.10  
                        Hathengeres, álló, soros elrendezésű felülszelepelt, 4 ütemű vízhütéses dizelmotor
                        Maximális teljesitmény: 125 LE   2300/p,  Maximális nyomaték:  43 mkp  1500/p
                        Hengerürtartalom: 7990 cm³,  Minimális fogyasztás: 205 gr/Leo
                                             
                                                                                                                                                                                      Csepel D614.10
                                                                                                                                                                       Hathengeres, álló, soros elrendezésű felülszelepelt, 4 ütemű vízhütéses dizelmotor
                                                                                                                                                                       Maximális teljesitmény: 106 kW  (145 LE)   2300/p,
                                                                                                                                                                       Maximális nyomaték: 500 Nm  1500/p
                                                                                                                                                                       Hengerürtartalom: 8275 cm³ , Fogyasztás: 28liter/100km
                                        
Erőátvitel: AS 65/1-3            4+1 fokozatú mechanikus váltó
                  AS 65/4               5+1 fokozatú mechanikus váltó


Kormánymű: Marles rendszerű hidraulikus 
Fékrendszer:  Kétkörös nyomólégfék, mechanikus kézifék, sűritett levegős kipufogófék (Bubu)
Rugózás: Félelliptikus laprugók, lengéscsillapítókkal
Mellső futómű: MVG 005
Hátsó futómű: MVG 123.1


Altípusok

 Ik.55
       55.13    Export távolsági autóbusz. D614.22 motorral 32 fő ülő utas
       55.21    Városközi autóbusz D614.12 motorral 44 ülő utas
       55.62    Export városközi autóbusz 40 ülőhely
       55.62    Export távolsági luxus autóbusz  34 ülőhely

 Ik.66
       66.22    Vonalközi "metró" autóbusz    34 ülő utas
       66.51    Export autóbusz 25 ülő utas
       66.62    Export vonalközi autóbusz  41 ülő utas

A gyártás 1960-ig Mátyásföldön, ezután Székesfehérváron történt.  1973. július 17-én  legördült az utolsó Ik 66-os, lezárva a "faros" történetének ezen szakaszát. Az autóbuszcsalád tagjaiból összesen 16.715 db készült (55 + LUX: 7.425 db, 66: 9.290 db). A 90-es évekre eltűntek az utakról, mint menetrend szerinti járatok, a megmaradt példányok nagyon leromlott állapotban várták sorsuk jobbra fordulását. A 90-es évek közepétől több VOLÁN, illetve magánszemély kezdett bele a farosok felújításába.


GEX-274     1969-es Ikarus 55LUX,. Vértes volán 1995-ben újította fel, különjáratként üzemel.
P-01836       1956-os 55LUX, A Kisalföld volán tulajdona. 1998 szeptemberében rakták össze két db 55LUX-ból. különjáratként üzemel. Rendszáma valószínüleg más.
DZA-700     1970-es Ikarus 55.21, magánkézben van Szegeden.
GWV-888    1967-es Ikarus 55.21 
EZY-690      1972-es Ikarus 66, a Volánbusz tulajdona, különjáratként üzemel.

(ha valakinek van infója egyéb működő példányokról, dobjon már egy mailt ide. Köszönet érte)