Ikarus 55, 55Lux, 66
55-távolsági ,
55LUX-Luxus távolsági,
66-(elő)városi szóló
autóbuszcsalád
Hosszúság: 11400 mm Magasság: 2847 mm Szélesség: 2500 mm
Tengelytáv: 5500 mm Sebesség: 61km/h (Ik.55-66) , 99 km/h (55LUX)
Fordulókör: 20,5 -25,5 m Gyártva: 1952-1972
Ön/összsúly: 8700/15000 kg (Ik.66) , 9500/14900 kg (Ik.55)
Ülőhely: 25 (Ik66), 32 (55LUX), 42 (Ik55) Benzintank: 160 liter (Ik55-66) , 250 liter (55LUX)
Motor : Csepel D 613.10
Hathengeres,
álló, soros
elrendezésű felülszelepelt, 4 ütemű
vízhütéses dizelmotor
Maximális
teljesitmény: 125 LE 2300/p, Maximális
nyomaték: 43 mkp 1500/p
Hengerürtartalom: 7990 cm³,
Minimális fogyasztás: 205 gr/Leo
Csepel D614.10
Hathengeres,
álló, soros
elrendezésű felülszelepelt, 4 ütemű
vízhütéses dizelmotor
Maximális
teljesitmény: 106 kW (145 LE) 2300/p,
Maximális
nyomaték: 500 Nm 1500/p
Hengerürtartalom: 8275
cm³ ,
Fogyasztás: 28liter/100km
Erőátvitel: AS 65/1-3 4+1 fokozatú
mechanikus váltó
AS 65/4
5+1 fokozatú
mechanikus váltó
Kormánymű: Marles rendszerű hidraulikus
Fékrendszer:
Kétkörös nyomólégfék,
mechanikus kézifék, sűritett levegős
kipufogófék (Bubu)
Rugózás: Félelliptikus laprugók, lengéscsillapítókkal
Mellső futómű: MVG 005
Hátsó futómű: MVG 123.1
Altípusok
Ik.55
55.13
Export távolsági autóbusz. D614.22
motorral 32 fő ülő utas
55.21 Városközi autóbusz D614.12 motorral 44 ülő utas
55.62 Export városközi autóbusz 40 ülőhely
55.62 Export távolsági luxus autóbusz 34 ülőhely
Ik.66
66.22 Vonalközi "metró" autóbusz 34 ülő utas
66.51 Export autóbusz 25 ülő utas
66.62 Export vonalközi autóbusz 41 ülő utas
A gyártás 1960-ig Mátyásföldön,
ezután
Székesfehérváron történt. 1973.
július 17-én legördült az utolsó
Ik
66-os, lezárva a "faros" történetének ezen
szakaszát. Az autóbuszcsalád
tagjaiból összesen 16.715 db készült (55 + LUX:
7.425 db, 66: 9.290 db). A 90-es
évekre eltűntek az utakról, mint menetrend szerinti
járatok, a megmaradt példányok
nagyon leromlott állapotban várták sorsuk jobbra
fordulását. A 90-es évek
közepétől több VOLÁN, illetve
magánszemély kezdett bele a farosok
felújításába.
GEX-274 1969-es Ikarus 55LUX,. Vértes
volán 1995-ben újította fel,
különjáratként üzemel.
P-01836 1956-os 55LUX, A Kisalföld
volán tulajdona. 1998 szeptemberében rakták
össze két db 55LUX-ból. különjáratként üzemel.
Rendszáma valószínüleg más.
DZA-700 1970-es Ikarus 55.21, magánkézben van Szegeden.
GWV-888 1967-es Ikarus 55.21
EZY-690 1972-es Ikarus 66, a Volánbusz tulajdona, különjáratként üzemel.
(ha valakinek van infója egyéb működő példányokról, dobjon már egy mailt ide. Köszönet érte)