MJT  D02-11D

Hosszúság: 10500 mm    Magasság: 4000 mm    Szélesség:  2550 mm    Belépőmagasság: 350 mm  Belmagasság: alul 1680-1820 mm , felül 1720 mm    Férőhely: 70  fő.  Tengelytáv: 5200 mm Gumiméret: 275/70 R22,5   Ön/összsúly: 12000/18000 kg  

DAF DB250 alvázon

 Motor :   
                 DAF PE 183C   soros, négyütemű, hathengeres, common-rail rendszerű közvetlen befecskendezésű  turbódízel motor, a hátsó tengely mögött keresztirányban, álló helyzetben beépítve.
                                                    Maximális teljesítmény: 183 KW (250 LE) 
                                                    Maximális nyomaték: 1050 Nm  
                                                    Hengerűrtartalom: 9186 cm³   
                   
              Cummins ISLe 325   soros, négyütemű, hathengeres, common-rail rendszerű közvetlen befecskendezésű  turbódízel motor, a hátsó tengely mögött keresztirányban, álló helyzetben beépítve.
                                                    Maximális teljesítmény: 239 KW (325 LE) 
                                                    Hengerűrtartalom: 8849 cm³                                                                                   
                   
              VOITH D854.3       4 sebességes automata sebességváltó, integrált hidrodinamikus retarderrel,  W13 típusú, 90 fokos motoroldali szöghajtóművel.

               ZF 6HP 592C        6 sebességes automata sebességváltó, integrált hidrodinamikus retarderrel,  W13 típusú, 90 fokos motoroldali szöghajtóművel.
                                 
SIEMENS VDO DTCO 1381 típusú digitális tachográf
KITAS 2171 típusú jeladóval.

Kormányzás: ZF 8098 servocom, vagy TRW típusú golyósoros kormánymű, hidraulikus rásegítéssel. Magasságban és szögben pneumatikusan állítható kormányoszlop. 450 mm átmérőjű kormánykerékkel.
Mellső futómű: ZF RL75EC típusú független felfüggesztés, kettős keresztlengőkarokkal.Maximális terhelése 7500 kg.
vagy ZF RL95A típusú független felfüggesztés, kettős keresztlengőkarokkal.
Hátsó híd: DANA D66-11B-1G típusú hajtott tengely, jobb oldalra eltolt behajtással. Maximális terhelése 11500 kg vagy ZF AV132 típusú hajtott tengely.
Felfüggesztés Légrugós felfüggesztés, elöl 2, hátul 4 db. légrugó belső gumi ütközőbakokkal, hidraulikus, kettős működésű lengéscsillapítók. WABCO ECAS elektronikus szintszabályozás, teljes jobb oldali térdeplés (70 mm), szintemelés (60 mm). Amennyiben a jármű eléri az 20 km/h-s sebességet a szintszabályzás automatikusan visszaáll normál helyzetbe.
Fékrendszer: 10 bar nyomású üzemi légfékrendszer. KNORR-BREMSE gyártmányú kéthengeres légkompresszor, acél légtartályok, KNORR-BREMSE gyártmányú fékszelepek, poliamid fékcsövek.  KNORR-BREMSE gyártmányú ABS és ASR rendszer. A hátsó kerekekre ható rugóerőtárolós rögzítőfék, mely vészhelyzetben az utastér felől mechanikusan oldható. A hátsó kerekekre ható megállóhelyi fék, mely automatikusan működésbe lép az utasajtók nyitásakor. 
Mindkét tengelyen KNORR-BREMSE gyártmányú tárcsafékszerkezet, léghűtésű féktárcsákkal, automatikus utánállítással, fékbetét kopásjelzőkkel.
Váltóba integrált hidrodinamikus retarder, melynek működése a fékpedál lenyomásával szabályozható. Az elektromos rendszerek hibájára és a levegőrendszer nem megfelelő nyomásszintjére a vezetőt fény és hangjelzés figyelmezteti. A levegőrendszer vizsgálócsatlakozói és a külső feltöltés szelepe a jármű elejére, a lökhárító középső része mögé vannak kivezetve.

Egyebek:

Üzemanyagtartály:
70/221/EEC előírásnak megfelelően kialakított 330 literes, rozsdamentes acéltartály, a motortól távol, a jobb oldalon, az első tengely mögött elhelyezve. A tartály nyomáskiegyenlítő és biztonsági szeleppel, valamint menetes tanksapkával van szerelve. A beöntőnyílás fedelét rugóerő tartja fixen a két véghelyzetében. A tartály a rövid töltőcső hossz miatt gyorsan feltölthető, az üzemanyag vezetékek a padlóvázban haladnak a motorhoz, amit a common-rail rendszer nagynyomású szivattyúja segít elő.

Elektromos rendszer:
24 V-os, negatív testelésű kombinált multiplex és analóg elektromos rendszer, 2 db. 12 V-os, 200 Ah-s akkumulátor a bal első kerék előtt elhelyezett ládatérben, mechanikus főkapcsolóval.
A motor által meghajtott 100+140 A-es generátorok.
A vezetőtér mögötti falban és a lépcsőfeljáró alatt elhelyezett elektromos kapcsolótáblák az elektromos berendezések vezérlőegységeivel.
Az elektromos kábelek mindkét végükön számozással vannak ellátva. A kábelkötegek nagy része az alsó szint légcsatornáiban, kisebb részük a padlóváz furatain fut hátra.
Minden beépített elektromos berendezés megfelel a 72/245/EEC előírásnak és annak módosításainak. Az alvázban és a motortérben a kábelek műanyag védőcsövekben futnak és a csatlakozók is por- és vízmentesen vannak kialakítva.

Karosszéria:
DAF DB 250+ PF típusú önjáró alvázra épített karosszéria. Hidegen hajlított négyszögszelvényű zárt idomacélból hegesztett rozsdamentes vázszerkezet. A külső oldalburkolat feszített rozsdamentes acéllemez. A homlok- és hátfalburkolat, a lámpafészkek és a lökhárítók üvegszálerősítésű poliészter formadarabok. A lökhárítók három részből állnak, belsejükben acél merevítéssel. A karosszéria külső felülete ACRIL bázisú egyszínű fényezéssel van ellátva.
Az alsó szint a második ajtóig alacsonypadlós, majd utánna egy lépcsőfokot követően 8%-ban emelkedik a hátsó tengely vonaláig. A második ajtóval szemben, a hátsó tengely felé induló belső lépcső segíti az utasok feljutását a felső szintre.
Az autóbusz el van látva megfelelő darabszámú vészkijárattal, mely egyrészt az utasajtók vésznyitási lehetősége, másrészt az oldalablakok mellett elhelyezett üvegtörő kalapácsok útján valósul meg.

Belső burkolatok:
15 mm vastagságú impregnált rétegelt lemezből kialakított padlózat a vázhoz ragasztással rögzítve, FORBO Safestep típusú csúszásmentes járműipari PVC burkolattal. Az utasajtóknál a padló kifele lejt, így az esetleg bejutó esővíz távozni tud a járműből.
Az oldalburkolat és a mennyezetközép RESOPAL gyártmányú, műgyanta alapú speciális igénybevételre kialakított, élénk színezésű dekorlemezből, a mennyezetszélek üvegszálerősítésű műanyag formadarabokból vannak kialakítva. Az ablakkeretek a HAPPICH cég modulrendszerű alumínium-műanyag kombinációjú profiljaival borítottak.

Ajtók:
BODO gyártmányú, 3 db. kétszárnyú, elektropneumatikus működtetésű, befele nyíló utasajtó. Az első ajtó első szárnyának biztonsági üvege elektromosan fűthető. A szabad ajtónyílás szélessége 1200 mm. Az első utasajtó első szárnya külön működtethető és kívülről is nyitható egy rejtett kapcsoló segítségével. Külső nyitás esetén az ajtó és a vezetőtér világítása automatikusan felkapcsolódik. A gk. vezető az ajtónyitó gombok kétszínű LED-ei segítségével követheti nyomon az ajtók nyitott, vagy zárt állapotát. A záródó ajtókra az utasokat hangjelzés figyelmezteti.
Az ajtóműködtetés munkahengerei és szelepei az ajtók felett kerültek elhelyezésre. Az ajtólapok körbe gumiprofillal szigeteltek, belső szélükön élérzékelő profillal vannak ellátva az automatikus visszanyitás funkcióhoz. Minden ajtó el van látva külső- és belső pneumatikus vésznyitó szeleppel, melyek aktiválása után az ajtólapok kézzel nyithatóvá válnak. Az ajtószárnyak belső felületén 2-2 db. ferdén elhelyezett kapaszkodó segíti az utasok mozgását.

Ablakok:
Nagyméretű ragasztott, biztonsági szélvédő. Edzett biztonsági üvegből készülő oldal- és hátfali ablakok. Az oldalüvegek a vázhoz ragasztással vannak rögzítve és a vészkijáratnak kijelölt ablakokon kívül a felső részük közel 30%-ban nyitható. A vezető melletti oldalablak 70%-ban nyitható és az üveg első része elektromosan fűthető. Az utastér túlzott felmelegedése ellen az üvegek hővédő színezéssel vannak ellátva.

Ülések:
RÁBA KOMÁROM II , fix, magas háttámlás, intercity kivitelű utasülések. A felső szinten 47, az alsó szinten 27 ülőhely van kialakítva. Minden ülés háttámláján kapaszkodó áll az utasok rendelkezésére.
GRAMMER gyártmányú, pneumatikus rugózású vezetőülés, háttámlába integrált fejtámlával, állítható deréktámasszal, hárompontos biztonsági övvel.

Szellőzés klimatizálás:
Az utastér két oldalán levegőcsatorna fut végig fix befúvókkal. A beszívott és megszűrt levegőt nagy teljesítményű ventilátorok nyomják be a csatornákba. A vezető számára külön kapcsolható ventilátor biztosítja a megfelelő szellőzést. Az oldalablakok felső 30%-a elhúzható. A klímatizálást automata szabályzóval ellátott HISPACOLD gyártmányú készülék biztosítja.

Fűtés:
A motor vízkörébe kötött fűtésrendszer. Az utastérben az oldalfalak mentén elhelyezett radiátorokba a vezető által szabályozható elektropneumatikus szelepen keresztül jut a melegvíz. A fűtés rézcsövei alumínium burkolattal vannak takarva.
A szélvédő számára KORMAS gyártmányú páramentesítő készülék van beépítve többfokozatú befúvással, a befúvók áramlási szöge állítható. A vezetőtér számára külön szabályozható ventilátoros fűtőkészülék áll rendelkezésre.
Az első utasajtó első szárnyának üvege, a vezető melletti oldalablak első szárnya, valamint a külső tükrök elektromosan fűthetőek.

Világítás:
HELLA gyártmányú külső lámpatestek. Fénycsöves lámpatestekből álló kétfokozatú utastérvilágítás, az ajtók felett mennyezetbe süllyesztett halogénlámpák, éjszakai fények. Külön kapcsolható lámpa a vezetőtér számára és a motortérben.

Leszállásjelzők:
2001/85/EC előírásnak megfelelően (1200 mm magasan) a függőleges kapaszkodócsöveken elhelyezett HAPPICH gyártmányú leszállásjelzők, 1800 mm magasan elhelyezett vészjelzők.

Vezetőtér felszerelése:
A vezetőtér hátsó falában kap helyet a központi elektromos tábla, így ezen az oldalon az teljesen el van zárva az utastértől. A vezetőtér ajtaja hátra-kifele nyitható,. Az ajtó belsején nagyméretű ajtózseb.
A vezető mögötti hátfalon ruhafogas, bal oldalon zárható kesztyűtartó.

Műszerfal:
A műszerfal burkolat üvegszálerősítésű műanyag formadarab, ebben helyezkedik el a 3 központi műszerlap. Ezek közül a középső tartalmazza a multiplex rendszerű műszeregységet sebesség és fordulatszám órával, vízhőfok és üzemanyagszint mérővel, visszajelzőkkel és információs kijelzővel.
A bal és jobb oldali panelek a világítás, ajtóműködtetés és a gépészeti elemek működtetéséhez szükséges HELLA típusú kapsolókat tartalmazza.
Ezeken kívül további két panel, bal oldalon az oldalablak mentén és jobb oldalon a vezetőtér ajtó mellett tartalmazza a fűtés-szellőzés és az egyéb berendezések kezelőszerveit, a tachográfot és a kijelzők kezelőpaneljét.
A műszerfalon került elhelyezésre a motor vészleállító és vészáramtalanító kapcsoló is.

Felszerelések:
Fokozatmentesen állítható napfényvédő roló a vezető előtt és a mellette lévő ablakon
ROCKINGER gyártmányú vonószerkezet a jármű elején a lökhárító középső része mögött felszerelve.
SKS gyártmányú kétkaros szemben mozgó ablaktörlő mechanizmus KORMAS gyártmányú motorral.
10 literes ablakmosó tartály az első ajtó előtti oszlopon elhelyezett külső töltőcsonkkal.
Állítható fűtött külső tükrök mindkét oldalon.
Belső tükrök az utastér figyelésére.
A műszerfal jobb oldalán elhelyezett monitoron látható a második ajtónál és a felső szinten elhelyezett kamerák képe.