Kipufogógáz-turbinás feltöltő
                                                                                                                          (turbófeltöltő)
                                                     

Dizelmotoroknál jól bevált teljesítménynövelő ezköz, a hengerek légsürítővel való feltöltése.
A feltöltött dízelmotor hengerei a maximális fordulatszám mellett is 80-90%-ig töltődnek fel friss levegővel. A több levegőben több tüzelőanyag éghető el, ami teljesítménynövekedést eredményez. A feltött dizelmotorokban kedvezőbb az égés lefolyása mert a nagyobb sűrítés miatt csökken a gyulladási késedelem. A kisebb gyulladási késedelem nyugodtabb, lágyabb járást eredményez. A feltöltőlevegő elősegíti a henger jobb öblitését is.

A turbófeltöltő szerkezete:

                                                   
                                                                   Turbófeltöltő szerkezete
                                       1 légsürítő, 2 turbina, 3 csővezeték, 4 nyomásszabályzó, 5 hűtő
                                                          (képre kattintva megnyilik nagyban)
 
A turbina és a sűritőkereket közös tengelyre csapágyazzák. A motor szívócsöve a légsürítőhöz , a kipufogócső a turbinához mereven kapcsolódik.
A motorból távozó kipufogógázok nagy fordulatszámmal forgatják a turbinát és a vele egy tengelyen levő légsürítőt. A kompresszor a légszűrön keresztül  beszívott levegőt egy közbeiktatott hűtön át a motor hengerébe nyomja. A töltőnyomást egy szelep szabályozza.

A feltöltőberendezés működésének alapvető feltétele, hogy mind a szivó-, mind a kipufogócsővezetékben levő csatlakozások jól tömítettek legyenek. Ha a kipufogócsőnél van tömítettlenség a turbinát hajtő energia egy része elvész, a turbina teljesítménye csökken. Nagyobb mértékú kifuvás, tömítettlenség, tűzveszélyes.
Ha a szívócsőnél van kifúvás, a motor kevesebb levegőt kap, s mind a motor, mind a feltöltő henger  hőterhelése növekszik.
A feltöltő külön karbantartást nem igényel. Élettartalma teljesítménye nagyban függ a szívó és motorolajozási rendszer állapotától. Fontos tehát ezekre figyelni, előirt időközönkénti levegőszürő-, olajszürű-, motorolajcserét elvégezni.

A feltöltő üzemeltetésekor, a motor beinditása után és leállitás elött alapjáraton kell járatni legalább fél percig. A megfelelő kenés megakadályozza a csapágyak meghibásodását. Csapágyhiba esetén a feltöltöből ropogászerű, rendszertelen zajokat lehet hallani. A levegőszűrő eltömödése miatt a tömítések megsérülhetnek.


Üzemzavar esetén a motort ne üzemeltessük forduljunk szervízhez!