ZF 4 HP 500
                                                                                                              hidromechanikus sebességváltó
                                                                     
                                                                                                                                          
Az Ecomat sebességváltómű egy hidrodinamikus nyomatékváltóból, áthidaló tengelykapcsolóval, és egy utána kapcsolt többsebességes bolygóműves rendszerű sebességváltóból áll.

A bolygóműves váltóban, a sebességfokozatok automatikusan, a hajtóerő megszakítása nélkül kapcsolhatóak. Az utasítást elektronikus kapcsolóautomata adja, mely motorteljesítmény, menetsebesség, valamint a menetmód kapcsoló állásának függvényében a megfelelő lamellás tengelykapcsolót, illetve a fékeket elektronikus szelepeken kapcsolja. A nyomatékváltóba épített áthidaló tengelykapcsoló létesít, az indulás után, direkt kapcsolatot a motor és a bolygóműves
sebességváltómű között. Így a nyomatékváltóból adódó teljesítményveszteségek nem jelentkeznek. A beépített hidrodinamikus retarder a sebességváltó művel van egybe építve. A retarder a nyomatékváltó és a bolygóműves sebességváltómű közé van beépítve, ezért minden sebességfokozatban jó fékhatás érhető el. Lejtmenetben, vagy városi forgalomban az üzemi fékhatás létrejötte előtt, a fékpedál benyomásával lehet két fokozatban működtetni.


Menetmód kapcsoló       (12DNR   ..  1D2NR)

R      hátramenet. A gomb benyomása csak semleges helyzetből lehetséges, úgy hogy  a jármű nem mozoghat. Kapcsolása után 1-2 sec-ig a jármű nem
                              mozoghat, tolatni csak utána szabad! Visszakapcsolás előrementre  is hasonló: csak N állás után lehetséges, alapjárati fordulatszámon.
N     Neutrál (semleges) állás a jármű motorja indítható/leállítható 
D     Előremenet, automatikus kapcsolással.   A váltó az 1. fokozatot kapcsolja, majd a menettől függően felkapcsol a  4. sebességig majd vissza.              
2      Korlátozott menetmód    Csak két sebesség fokozat, egy másik gomb lenyomása (N, D) semlegesíti
1      Korlátozott menetmód   Csak egy sebesség fokozat, egy másik gomb lenyomása (2, N, D) semlegesíti

A motor indítása csak a menetmód kapcsoló N állásában lehetséges. A jármű álló helyzetében, rögzítő fék bekapcsolt helyzetben, üresjárati fordulatszám  mellett a kívánt menetmódot be lehet kapcsolni. Nem lehet sebességet kapcsolni, ha a motor nem alapjárati fordulatszámon forog.

Ha a külső hőmérséklet -15 Celsius alatt van, a sebességváltómű olaját 10-15 perces motorjáratással elő kell melegíteni. Hideg váltóolajjal a sebesség fokozatok nem kapcsolhatóak. Kézi beavatkozás az automatikus kapcsolási folyamatba nem célszerű.
Emelkedőn felfelé haladáskor előfordulhat, hogy rövid időközönként fel-vissza kapcsolásra kerül sor. Ezeket a váltásokat gázelvétellel, vagy alacsonyabb sebesség fokozatba kapcsolással lehet elkerülni.


Retarder

A  retarder egy sebességfokozattól függően működő hidrodinamikus fék. Használata kötelező, mert az üzemi féket kíméli és veszély esetén az üzemi fék teljes fékhatása rendelkezésünkre áll.
Bekapcsolásakor egy felkapcsolást megakadályozó zár lép működésbe. A fékpedált lejjebb nyomva az üzemi fék is bekapcsol. A fékezést egy a  műszerfalon levő ellenőrző lámpa jelzi. A mellette levő kapcsolóval a retarder kikapcsolható.
Működése közben hő termelődik, ezért a váltóolaj hőmérsékletét ellenőrizni kell. A műszerfalon levő olajhőmérő jelzései:
- zöld mező: normális üzemi hőfok
- zöld-piros: csak féküzem retarderrel
- piros mező: túl nagy a hőfok.
Ha az olajhő a megengedett hőfokot túllépte, a retardert ki kell kapcsolni. Ha a hő így sem csökken, a járművel meg kell állni, N gomb lenyomása után a motort fel kell pörgetni magas fordulatszámig. Rövid idő után a váltóolaj-hőnek csökkenni kell! Ha ez mégsem következi be, ellenőrizni kell a váltóolaj szintet!

A retarder csak a gázpedál alaphelyzetében működik. A fék, és a gáz pedál együttes lenyomásakor, a retarder automatikusan lekapcsol, és megszűnik a felkapcsolás zár.

Vontatás :
Maximum 25 km/h sebességgel, 2 óránál nem több ideig.. Ha a sebességváltómű hibája miatt vontatunk, a kardántengelyt le kell kötni!